آشنایی با لامپ های مادون قرمز:


محدوده و مسافتی را که دوربین مدار بسته شما می تواند در تاریکی شب ببیند به فاکتورهایی از قبیل حساسیت و واکنش (پاسخ) طیفی 2 دوربین لنز (روی هم) بستگی دارد. بعضی از دوربین ها به هنگام استفاده از تجهیزات مادون قرمز (IR) کارایی و عملکرد بهتری از خود نشان می دهند. حال آنکه در بعضی از دوربین ها این مسئله برعکس است. از این رو به منظور بهره گیری از حداکثر عملکرد و کارایی. از دوربین های حساس به پرتو مادون قرمز (IR) استفاده نمایید.

همانطور که می دانید چشم انسان قادر به دیدن نور مادون قرمز نمی باشد. اما اکثر دوربین های مدار بسته این توانایی را دارند . از این رو، می توان از نور نامرئی (در اینجامادون قرمز) به منظور روشن :ؤأن صحنه دؤ شؤآیط تاؤیکی است،آأه نمود. این امر که نظاؤـ تصویری دؤ تاریکی شب را میسؤ می سازد بدون اینکه نیازی به تامین ؤوشنایی از طریق نور مرئی و نور افکن بآشد . همچنین پرتو مادون قرمز علاوه بر نورپردازی در شب( و آن هم به صورت نامرئی) فواید بسیار زیاد دیگری دارد که در این جا به آنها نمی پردازیم.
شکل پرتو 3 (باریکه) نور مادون قرمز را می توان به گونه ای تنظیم نمود که کارایی و عملکرد دوربین های مدار بسته را بهبود بخشد. بنابراین بسیار اهمیت دارد که به هنگام طراحی و پیاده سازی سیستم های cctv امکانات نورپردازی مادون قرمز را لحاظ نماییم.
لامپ های مادون قرمز را نمی توان با دوربین های رنگی مورد استفاده قرار دارد. نور سفید که به طور مصنوعی تولید می شود (به عنوان مثال نور حاصل از سدیم 4) تاثیرات منفی روی کیفیت تصویر گذاشته و کیفیت رنگی واقعی و دقیقی را به وجود نمی آورد. با این تفاسیر دو گزینه پیش روی ماست که عبارتند از این که یا از یک لامپ مجهز به صافی (فیلتر) ، که نور با کیفیت مناسب را تولید می کند به همراه یک دوربین رنگی با کیفیت رنگ و تصویر مطلوب استفاده شود و یا این که یک دوربین با کاربری دوگانه ( در روشنایی روز با کاربری دوربین رنگی و در تاریکی شب با کاربری دوربین تک رنگ دید در شب) به همراه لامپ های مادون قرمز مورد استفاده قرار گیرد.
طول عمر لامپ مادون قرمز به عومالی همچون نحوه طراحی ،میزان استقامت فیلملن آن و نیز فرایند مدیریت کنترل مصرف انرزی بستگی دارد.لامپ های ir استاندارد به طور معمول طول عمر متوسطی بین 2000 تا 500 ساعت را دارا می باشد. بهتر است به مظور کاستن از هزینه های تعمیر و نگهداری از لامپ های با طول عمر متوسط زیاد استفاده شود. همچنین در کاربردهای کوتاه مدت و جایی که مصرف اندک انرزی مد نظر است. بهتر است که از محصولات و لامپ های LED استفاده شود چرا که طول عمر بیش از 5 سال دارد.
صافی های مادون قرمز در طول موج های مختلفی از 730 نانومتر تا 950 نانومتر موجود میباشد . نور صافی های با طول موج 730 نانومتر مرئی بوده و درخشندگی قرمز رنگی ایجاد می کنند. (همانند یک چراغ راهنمایی رانندگی) صافی های 830 نانومتری نیمه شفاف بوده و هیچ گونه روشنایی یا پر تو مرئی از خود ساطع نمی کنند. به هنگام استفاده از لامپ های مجهز به صافی های 830 , 950 نانومتری فواصل دید 5 کاهش می یابد. بنابراین به کار گیری یک صافی 950 نانومتری مستلزم استفاده از یک دوربین دید در شب با حساسیت بسیار بالا می باشد.




آخرین نظرات ثبت شده برای این مطلب را در زیر می بینید:

برای دیدن نظرات بیشتر این پست روی شماره صفحه مورد نظر در زیر کلیک کنید:

بخش نظرات برای پاسخ به سوالات و یا اظهار نظرات و حمایت های شما در مورد مطلب جاری است.
پس به همین دلیل ازتون ممنون میشیم که سوالات غیرمرتبط با این مطلب را در انجمن های سایت مطرح کنید . در بخش نظرات فقط سوالات مرتبط با مطلب پاسخ داده خواهد شد .

شما نیز نظری برای این مطلب ارسال نمایید:


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: